Cloenda del Lletres per a Tothom de Menàrguens

Des del 23 d’octubre 2017 fins al passat 18 de gener 2018 s’ha dut a terme a Menàrguens una nova edició del programa Lletres per a Tothom, organitzat per l’àrea de Serveis Socials del Consell Comarcal de la Noguera. El curs ha tingut una durada de 65 hores lectives i ha estat adreçat a persones d’origen estranger residents a Menàrguens, amb la participació de 16 persones.
El programa Lletres per a Tothom sorgeix amb l’objectiu de donar compliment a la mesura 34 del Pacte Nacional per a la Immigració, que aposta per emprendre un programa per a l’alfabetització en català de les persones immigrades residents a Catalunya i que manifesten dificultats d’expressió escrita i comprensió lectora.
En el marc d’aquesta formació s’han inclòs també algunes sortides per a promoure el coneixement de l’entorn i per treballar altres habilitats personals i socials.
A la cloenda del curs van assistir el director dels Serveis Socials del Consell Comarcal de la Noguera, Josep Lluís Bonet, i l'alcaldessa de Menàrguens, Anna M. Calvís, que van poder compartir amb els participants la valoració positiva del curs.

Constituït el Consell Consultiu de la Gent Gran de la Noguera

El dia 18 de gener de 2018 es va constituir el Consell Consultiu de la Gent Gran de la Noguera, que ha de ser l’òrgan de consulta i de participació d’aquest col·lectiu en el disseny i la implementació de les polítiques per a la gent gran del Consell Comarcal de la Noguera, i que es reunirà anualment al mes de gener.
A la trobada hi van assistir 35 persones representants de 20 municipis de la comarca, designades pels Casals d'Avis o pels ajuntaments en aquells municipis on no hi ha casal.
En acabar es va fer un resum de les activitats i projectes que l’àrea dels Serveis Socials del Consell Comarcal ha portat a terme dins del Pla d’Inclusió Social de la Noguera durant l’any 2017 en diversos pobles de la comarca a les llars, casals i associacions de gent gran, com els tallers d’escacs, les xerrades en neuroprevenció, les Aules Universitàries, la Trobada de la Gent Gran o l’edició del butlletí informatiu Noguera Gran.

Presentació del projecte per a escoles FER del GAL Noguera-Segrià Nord

El dimarts 9 de gener, el GAL Noguera - Segrià Nord va presentar a la Direcció General d'Educació Infantil i Primària el projecte FER «Ensenyant a emprendre a les escoles rurals».
En aquest curs 2017-2018 hi participen 28 escoles de tot Catalunya, amb 385 alumnes inscrits i 40 professors implementant el projecte. Les escoles de la Noguera i el Segrià Nord que hi participen son l’escola de Ponts, l’escola Els Planells d’Artesa de Segre, l’escola Salvador Espriu de Vallfogona de Balaguer i l’escola Mestral de Vilanova de la Barca, amb un total de 99 alumnes inscrits.
El projecte FER està coordinat pel Consorci GAL Noguera - Segrià Nord i hi participen tots els territoris rurals catalans i un GAL d’Estònia. Està inclòs en el projecte Territori de Talent i els projectes de cooperació entre Grups d’Acció Local de Catalunya, finançat per fons FEADER i pel Departament d’Agricultura.
Aquest projecte pretén fomentar les vocacions emprenedores entre l'alumnat de cicle superior d'Educació Primària de les escoles ubicades en territoris rurals. Entre els objectius del projecte destaca despertar el talent emprenedor entre els joves, facilitar la cerca d'oportunitats i aprofitament de recursos oferits pel món rural, difondre la cultura emprenedora als centres educatius i incorporar valors relacionats amb l'emprenedoria, fomentar el treball en equip, el debat i les relacions, i introduir de formà bàsica la cultura financera a les escoles.
Aquest projecte presenta als alumnes L’aventura de FER, l’abella protagonista de tots els materials didàctics, dividits en dos blocs. El primer, «Quina bona idea», presenta l'abella FER com a fil conductor i fa un repàs de la història d'invents, inventors i inventores, i els i les alumnes acaben entrevistant un empresari o empresària de la seva població. El segon bloc, «Els reptes de FER», es basa en els reptes que ha de superar l'abella FER per millorar la gestió del seu rusc i fer-lo viable, i l'alumne/a acaba inventant un producte o un servei i simulant la creació d’una empresa.
L’aventura de FER juga amb els paral·lelismes entre els ruscos i les zones rurals per explicar la importància de la població rural per a la societat, com la de les abelles per a la biodiversitat.
Per l'altra banda, el projecte té també guies metodològiques per al professorat en les quals s'expliquen els exercicis, els criteris d'avaluació i es proposen activitats complementàries. Finalment, hi ha sessions de formació de professorat i l'intercanvi d'experiències en línia entre alumnes de diferents escoles dels diferents territoris participants, en català o anglès, tot i que els materials estan disponibles en cinc idiomes (català, aranès, castellà, estonià i anglès).
Les altres escoles d’arreu de Catalunya participants en aquest projecte son l’escola Arrels dels Alamús, escola de la Granadella, l’escola Villamajor de Bovera, escola Els Set Focs de Bellaguarda, escola El Cérvol de Cervià de les Garrigues, escola Porcel de Cervera de l’Espluga Calba, l’escola de Bítem, l’escola La Pineda de Tivenys, l’escola Sant Roc de Paüls, l’escola Llorenç Vallespí Vidiella de Benifallet, l’escola Sant Jordi d’Aldover, l’escola de Xerta, l’institut escola Daniel Mangrané de Jesús, l’escola del Poble Nou del Delta – Zer Mediterrània, l’escola Rosa Gisbert de Masdenverge, l’escola Mestre Josep Roncero i Pallarés de Freginals, l’escola Sant Llorenç de la Galera, l’escola Sant Salvador de Godall, l’escola Teresa Subirats i Mestre del Mas de Barberans, l’escola El Marjal de les Cases d’Alcanar, l’institut escola Mare de Déu del Portal de Batea, l’escola La Miranda d’Arnes, l’escola La Gessena de Caseres, i l’escola Mare de Déu Fontcalda del Prat del Comte.

Pàgina 1 de 89