Divendres, Agost 17, 2018

Capçalera

Presentació del projecte per a escoles FER del GAL Noguera-Segrià Nord

El dimarts 9 de gener, el GAL Noguera - Segrià Nord va presentar a la Direcció General d'Educació Infantil i Primària el projecte FER «Ensenyant a emprendre a les escoles rurals».
En aquest curs 2017-2018 hi participen 28 escoles de tot Catalunya, amb 385 alumnes inscrits i 40 professors implementant el projecte. Les escoles de la Noguera i el Segrià Nord que hi participen son l’escola de Ponts, l’escola Els Planells d’Artesa de Segre, l’escola Salvador Espriu de Vallfogona de Balaguer i l’escola Mestral de Vilanova de la Barca, amb un total de 99 alumnes inscrits.
El projecte FER està coordinat pel Consorci GAL Noguera - Segrià Nord i hi participen tots els territoris rurals catalans i un GAL d’Estònia. Està inclòs en el projecte Territori de Talent i els projectes de cooperació entre Grups d’Acció Local de Catalunya, finançat per fons FEADER i pel Departament d’Agricultura.
Aquest projecte pretén fomentar les vocacions emprenedores entre l'alumnat de cicle superior d'Educació Primària de les escoles ubicades en territoris rurals. Entre els objectius del projecte destaca despertar el talent emprenedor entre els joves, facilitar la cerca d'oportunitats i aprofitament de recursos oferits pel món rural, difondre la cultura emprenedora als centres educatius i incorporar valors relacionats amb l'emprenedoria, fomentar el treball en equip, el debat i les relacions, i introduir de formà bàsica la cultura financera a les escoles.
Aquest projecte presenta als alumnes L’aventura de FER, l’abella protagonista de tots els materials didàctics, dividits en dos blocs. El primer, «Quina bona idea», presenta l'abella FER com a fil conductor i fa un repàs de la història d'invents, inventors i inventores, i els i les alumnes acaben entrevistant un empresari o empresària de la seva població. El segon bloc, «Els reptes de FER», es basa en els reptes que ha de superar l'abella FER per millorar la gestió del seu rusc i fer-lo viable, i l'alumne/a acaba inventant un producte o un servei i simulant la creació d’una empresa.
L’aventura de FER juga amb els paral·lelismes entre els ruscos i les zones rurals per explicar la importància de la població rural per a la societat, com la de les abelles per a la biodiversitat.
Per l'altra banda, el projecte té també guies metodològiques per al professorat en les quals s'expliquen els exercicis, els criteris d'avaluació i es proposen activitats complementàries. Finalment, hi ha sessions de formació de professorat i l'intercanvi d'experiències en línia entre alumnes de diferents escoles dels diferents territoris participants, en català o anglès, tot i que els materials estan disponibles en cinc idiomes (català, aranès, castellà, estonià i anglès).
Les altres escoles d’arreu de Catalunya participants en aquest projecte son l’escola Arrels dels Alamús, escola de la Granadella, l’escola Villamajor de Bovera, escola Els Set Focs de Bellaguarda, escola El Cérvol de Cervià de les Garrigues, escola Porcel de Cervera de l’Espluga Calba, l’escola de Bítem, l’escola La Pineda de Tivenys, l’escola Sant Roc de Paüls, l’escola Llorenç Vallespí Vidiella de Benifallet, l’escola Sant Jordi d’Aldover, l’escola de Xerta, l’institut escola Daniel Mangrané de Jesús, l’escola del Poble Nou del Delta – Zer Mediterrània, l’escola Rosa Gisbert de Masdenverge, l’escola Mestre Josep Roncero i Pallarés de Freginals, l’escola Sant Llorenç de la Galera, l’escola Sant Salvador de Godall, l’escola Teresa Subirats i Mestre del Mas de Barberans, l’escola El Marjal de les Cases d’Alcanar, l’institut escola Mare de Déu del Portal de Batea, l’escola La Miranda d’Arnes, l’escola La Gessena de Caseres, i l’escola Mare de Déu Fontcalda del Prat del Comte.