Balanç 2017 del SIAD del Consell Comarcal de la Noguera

El Servei d’Informació i Atenció a la Dona del Consell Comarcal de la Noguera va tancar l’any 2017 amb un total de 156 persones ateses, una de les quals un home. D’aquestes persones, 66 han rebut assessorament psicològic i 20 han utilitzat el servei d’assessorament jurídic. Atendre aquestes persones ha suposat fer un total de 553 atencions al SIAD, 326 al servei d’assessorament psicològic i 23 al jurídic.
Les persones ateses per violència de gènere han estat 68, totes dones excepte un home. El perfil majoritari correspon a dona entre 19 i 45 anys, amb estudis no universitaris i de nacionalitat espanyola.
A més de l’atenció personalitzada, el SIAD de la Noguera fa actuacions per prevenir la violència de gènere i augmentar la sensibilització envers aquesta conducta. En aquest sentit, ha impartit diversos tallers de prevenció i sensibilització sobre la violència de gènere. Als centres escolars de la Noguera, n’ha fet 2 a educació infantil, 10 a primària, 6 a ESO, i 3 a batxillerat. També n’ha impartit 6 a diferents associacions de dones de la Noguera.
En l’àmbit de l’apoderament i la visibilització de la dona, ha organitzat i/o col·laborat en la commemoració del Dia de la Dona  i el Dia contra la Violència Masclista. També ha convocat la 1a Jornada d’Associacions de Dones de la Noguera com a espai de treball comú del Consell Comarcal de la Noguera amb les associacions participants.

Formació sobre l'atenció a les persones amb discapacitat

L’Àrea de Serveis Socials del Consell Comarcal de la Noguera, a través del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, ha organitzat el curs de formació "L'atenció directa a persones amb discapacitat, tracte adequat segons les seves necessitats i capacitats", adreçat a professionals de l'administració que presten serveis d'atenció al públic, especialment a treballadors i educadors socials del Consell Comarcal de la Noguera. Aquesta formació serà impartida per l’Associació ASPID i es durà a terme a la sala Maria Rúbies del Consell Comarcal, de gener a març.
El curs es distribueix en tres mòduls. El primer, «Pautes d'atenció a les persones amb discapacitat als serveis públics», facilita els coneixements bàsics i l'aplicació pràctica de la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat, en el moment que aquests professionals presten l’atenció a les persones amb discapacitat usuàries dels serveis públics.
El segon mòdul tracta sobre com assessorar i orientar la persona atesa respecte de la utilització de productes de suport que li facilitin l'autonomia personal.
I el tercer mòdul detalla els coneixements tècnics i l'aplicació pràctica de la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat, adreçat específicament a professionals qualificats en urbanisme i edificació.

Nou rècord de visitants al Parc Astronòmic Montsec l'any 2017

El Centre d’Observació de l’Univers (COU) del Parc Astronòmic Montsec (PAM) ha tancat l’any 2017 amb un total de 32.936 visitants , xifra que suposa un altre màxim de visitants després que l’any 2016 el visitessin 31.997 persones.
El Centre d’Observació de l’Univers (COU) va obrir portes l’any 2009 i en aquestes nou temporades ja han passat per les seves instal·lacions 235.000 persones. A partir de l’any 2013 la gestió del Centre es responsabilitat directa del Consell Comarcal de la Noguera, que li ha donat un gran impuls ja que l’any anterior de fer-se’n càrrec  el nombre de visitants havia estat de 20.500. En cinc anys, any rere any, el Consell Comarcal ha aconseguit arribar als 33.000 visitants de l’any passat.
La presidenta del Consell Comarcal de la Noguera, Concepció Cañadell, destaca l’encert que el Govern de la Generalitat va tenir en el seu dia  d’apostar per la construcció del Parc Astronòmic Montsec (PAM) i també el que va tenir el Consell Comarcal l’any 2013 d’acceptar el repte de fer-se càrrec de la gestió del Centre d’Observació de l’Univers (COU) després de la dissolució del Consorci del Montsec.
Però el que més volen destacar la presidenta del Consell Comarcal i la resta de responsables, el Conseller responsable, Carlos Garcia, el director científic Salvador Ribas i el responsable de gestió Josep Vilajoliu, es l’aportació o retorn econòmic que el funcionament del PAM significa per al sector turístic del Montsec (allotjament, restauració, serveis etc.). Segons un estudi encarregat a una consultora externa, la mitjana de despesa de cada visitant del PAM es de 60 €, xifra que significa prop de dos milions d’euros a l’any.
Per altra banda, al mes de desembre passat la Fundación Starlight (entitat que gestiona les Certificacions per delegació de la Unesco) ha renovat per quatre anys més (desembre 2017 a desembre 2021) la Certificació com a Reserva i Destinació Turística Starlight a la zona del Montsec.
Durant l’any 2018 es presentarà la candidatura del Montsec per obtenir una altra Certificació de reconeixement de la qualitat del seu cel per a la observació astronómica. Aquesta Certificació es la que atorga la Internacional Dark Sky (IDA) amb seu als Estats Units. Amb l’obtenció d’aquesta altra Certificació la zona del Montsec es convertiria en el primer territori del món a obtenir les dos Certificacions de més prestigi internacional que existeixen en relació amb la qualitat del cel.

Pàgina 7 de 96