al contingut a la navegació Informació de contacte

Avui comença la temporada 2019 del Centre d'Observació de l'Univers

DIVENDRES 01 MARÇ 2019

Avui comença l'onzena temporada del Centre d'Observació de l'Univers (COU), del Parc Astronòmic Montsec (PAM), amb l’objectiu de consolidar el nombre de visitants després del rècord de la passada temporada amb 35.000 persones. Amb aquestes xifres, un total de 305.000 visitants han visitat el COU des de la seva inauguració l’any 2009 i es confirma la tendència a l’alça dels darrers anys. L’evolució de les visites al PAM ha estat la següent: 2009: 25.000 visitants; 2010: 29.000; 2011: 25.500; 2012: 20.500; 2013: 21.000; 2014: 22.000; 2015: 27.000; 2016: 32.000; 2017: 33.000; 2018: 35.000; i els 35.000 visitants de l’any 2019. La presidenta del Consell Comarcal de la Noguera, Concepció Cañadell, entitat gestora del PAM, assenyala que "superats ja els deu anys de funcionament del COU, afrontem aquesta nova temporada amb una clara aposta per la renovació dels continguts per atraure el turisme familiar, veritable objectiu estratègic pels pròxims anys”. En aquest sentit, la presidenta del Consell Comarcal de la Noguera ha anunciat que el COU iniciarà els tràmits per obtenir la marca de Turisme Familiar, atorgada per l’Agència Catalana de Turisme (ACT), concretament com a “Equipament Familiar” i que significaria la primera instal·lació d’Astroturisme certificada amb una marca de Turisme Familiar.

Salvador J. Ribas, director científic del PAM, destaca com a novetats d’aquesta temporada, amb la nova Exposició Permanent inaugurada al segon semestre de 2018 a ple rendiment, una nova projecció audiovisual dirigida a les famílies amb el títol “Lucia i el secret del estels fugaços”, que és la continuïtat de “Polaris”, i que es projectarà a l’Ull del Montsec. Com a complement a aquesta oferta “familiar”, també s’ha dissenyat l’activitat “Descobrim el Sol” completament nova i amb una manera nova i sorprenent d’observar i conèixer l’astre rei. També Ribas va explicar que encara s’està confeccionant el programa del 6è Festival d’Astronomia del Montsec (entre l’11 i 13 d’octubre) i que pràcticament ja està enllestit el programa del Cicle de Música sota les Estrelles, que es celebrarà del 8 de juny al 23 de novembre amb la programació de set concerts.

Per la seva banda, Carlos Garcia, conseller de Promoció Econòmica del Consell Comarcal de la Noguera, també destaca l'important salt que ha donat la demanda dels paquets turístics del Montsec, que tenen el PAM com a principal destinació. En aquest sentit, ha dit que "el PAM s'ha convertit en un motor de potenciació del turisme astronòmic i del coneixement, que està donant un gran dinamisme a la comarca. L’any 2014 es van contractar 330 paquets turístics, L’any 2015 es van vendre 442 paquets turístics; l'any 2016, 610 paquets; l’any 2017, 890; i l’any 2018 es va superar per primera vegada els 1.000 amb 1.015 paquets venuts. S’ha consolidat la línia ascendent de visitants de les últimes temporades i l’impacte econòmic directe per al sector turístic del Montsec està proper als 2,5 milions d'euros anuals”.

 

>> El COU sol·licitarà la marca de Turisme Familiar de l’ACT

El 30% del turisme que ve a Catalunya és familiar, xifra que arriba al 40% durant els mesos d'estiu. Pel que fa a la despesa, el turisme estranger que va viatjar en família a Catalunya el 2017 va generar 4.000 milions d'euros. En aquest sentit, l'Agència Catalana de Turisme (ACT) ha estat pionera en la recerca i creació d'una certificació per a destinacions especialment sensibles amb el turisme familiar, amb marques d'especialització que garanteixen que la destinació disposa d'una oferta d'equipaments, allotjament, restauració i oci adaptada a les necessitats de les famílies. El Centre d'Observació de l'Univers (COU) vol acreditar-se amb la marca d'especialització "d'Equipaments Familiars" atorgada per l’ACT. Aquesta marca s'adreça a tots els equipaments de costa o d'interior com ara parcs aquàtics, estacions d'esquí, parcs d'atraccions, entre d'altres, que vulguin certificar-se en l'especialitat de Turisme Familiar, sempre que aquests estiguin fora de l'àmbit de destinacions ja certificades pels segells de Platja en Família o Natura i Muntanya en Família.

La consecució de la marca de Turisme Familiar tindrà importància sobretot en la promoció internacional de la destinació a través dels canals de difusió i promoció de l'ACT.